Inenten van konijnen

De gezondheid van uw konijn

Inenten van konijn

Er zijn drie besmettelijke ziektes waar een konijn tegen wordt gevaccineerd (ingeënt):

• Myxomatose
  • VHD1 (ook wel VHS of RHD genoemd)
  • VHD2

Alle drie de aandoeningen zijn zeer besmettelijk en niet / slecht behandelbaar. Daarom adviseren we u uw konijn tegen deze ziektes in te laten enten.

Hoe lang werkt een vaccin?

Vroeger waren er alleen vaccins beschikbaar die maar enkele maanden bescherming boden. Tegenwoordig is een eenmalige jaarlijkse vaccinatie voldoende om uw konijn goed te beschermen.

Wanneer moet ik mijn konijn laten inenten?

Vanaf een leeftijd van vijf weken mogen konijnen gevaccineerd worden. Het konijn heeft drie weken na de vaccinatie voldoende immuniteit (afweer) opgebouwd en deze blijft een jaar lang aanwezig. In uitzonderingsgevallen is het nodig om na vier weken een booster (herhaling) te geven.
Voor de eerste keer inenten? We raden aan om in het voorjaar te laten enten, omdat de besmettingskans in het voorjaar en zomer het hoogst is. Uw konijn is dan in de meest vatbare periode goed beschermd. Buiten die periode is het inenten ook sterk aan te raden en omdat de inenting een jaar werkt ondervangt u daarmee ook gelijk het komende jaar.

Mijn konijn komt niet buiten, is vaccineren dan wel nodig?

Jazeker. Het is een misverstand dat konijnen die binnen gehuisvest worden, niet gevaccineerd hoeven te worden. Konijnen die alleen binnen zijn, kunnen namelijk wel degelijk besmet worden. Dit gaat via insecten, besmet voer of doordat de eigenaar ziekteverwekkers onder de voetzolen mee naar binnen neemt.

Hoe weet ik wanneer mijn konijn weer aan de beurt is voor een vaccinatie?

Staat uw konijn ingeschreven bij Dierenartsenpraktijk Gaasterland, dan krijgt u jaarlijks automatisch een herinneringskaartje thuisgestuurd.

Myxomatose

Myxomatose is een virale aandoening die vooral in het voor- en najaar voorkomt. De verschijnselen bestaan uit zwellingen rond de ogen, mond, anus en vulva. Doordat de oogleden erg opzwellen, kan het konijn niet meer zien. Door de zwelling bij mond en neus wordt het konijn benauwd. Daarnaast ontstaan er soms knobbels in de huid (de zogenaamde myxomen). Deze ontstaan vooral op de oren, rond de mond en op de rug.

Therapie

Omdat konijnen die myxomatose krijgen vaak overlijden, is voorkómen echt beter dan genezen. Herstel is bij sommige gevallen mogelijk, helaas is dat wel een uitzondering.

Verspreiding

Het myxomatosevirus wordt met name overgedragen door stekende insecten als vlooien, muggen en vliegen. Ook kunnen konijnen elkaar besmetten of kan een konijn geïnfecteerd raken door besmette materialen.

Preventie

De belangrijkste preventieve maatregel is vaccinatie. Daarnaast kunt u de volgende maatregelen nemen:

• Houd stekende insecten tegen met een hor
  • Controleer uw konijn op vlooien. Stronghold is een middel die konijnen kunnen verdragen.
  • Wanneer u één konijn verdenkt van myxomatose, scheid dit konijn van de andere konijnen, houdt spullen gescheiden, ontsmet uw handen en draag bij voorkeur andere kleding wanneer u van het ene naar het andere konijn gaat.

VHD1 (= Viral Haemorrhagic Disease)

VHD is een virale infectie en wordt veroorzaakt door een calicivirus. Deze ziekte zien we voornamelijk in de zomer en het najaar. De eerste verschijnselen zijn vaak anorexie (niet eten), sloomheid, benauwdheid en koorts. Het konijn geeft soms pijn aan en zit te tandenknarsen. Deze eerste verschijnselen worden gevolgd door bloedingen in het lichaam waaraan het konijn overlijdt. Soms is er dan bloed bij neus of de anus te zien. Het komt ook voor dat het konijn nooit verschijnselen heeft vertoond en plotseling dood wordt gevonden.

Therapie

VHD1 is helaas vrijwel niet te genezen.

Verspreiding

VHD verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, besmet materiaal, stekende insecten en ontlasting / urine. Het voeren van vers gras waar wilde konijnen op gelopen hebben, kan bijvoorbeeld tot een besmetting leiden, net als het meenemen van het virus onder je voetzolen.

Preventie

De belangrijkste preventieve maatregel is vaccinatie. Daarnaast kunt u de volgende maatregelen nemen:

• Houd stekende insecten tegen met een hor
  • Voer geen vers gras waar wilde konijnen op gelopen hebben
  • Wanneer u één konijn verdenkt van VHD, scheid dit konijn direct van de andere konijnen en neem goede hygiënische maatregelen.

VHD2

Sinds een aantal jaar is er een nieuwe variant van VHD, namelijk VHD type 2. Voor deze variant is net als type 1 dodelijk voor konijnen. De symptomen zijn echter na drie tot vijf dagen pas zichtbaar, wat wil zeggen dat voor die tijd het konijn het virus overgedragen kan hebben naar andere konijnen. Het virus verspreidt via direct en indirect contact. Urine, ontlasting, water, voer, kleding, stekende insecten en uw schoenzolen kunnen het virus meedragen. Voor VHD2 geldt daarom hetzelfde advies als voor VHD1.

Gelukkig zit in onze vaccinatie ook standaard de VHD2.